Fryderyk Chopin jak wiemy był niezwykle utalentowanym kompozytorem. Jego utwory są grane na całym świecie od chwili kiedy o nim usłyszał świat. Jego muzyka jest ponadczasowa i niezwykła. Jego twórczość opierała się nie tylko na polonezach czy mazurkach. Na czym również? Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Zacznijmy od spraw łatwych i znanych – polonezy Chopina. W swoich utworach kompozytor podejmuje tematykę tańca narodowego znanego pod nazwą chodzonego. Część polonezów jest ponumerowana bezpośrednio przez samego autora. Część jest posiadają adnotację posth lub numerację powyżej numeru 65, a więc wydanych po śmierci Fryderyka. Przykładami są między innymi Polonez B-dur op. posth lub Polonez fis-moll op. 44. Nieco wyjątkowym polonezem jest Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 (istnieją dwie wersje: na fortepian solo lub z towarzyszeniem orkiestry) Introdukcja i Polonez C-dur na fortepian i wiolonczelę op. 3. Następnie mamy mazurki, które zwane są małymi utworami. Wywodzą się one od gatunku użytkowego przeznaczonego do tańca. Ich geneza oparta jest tradycyjnej muzyce ludowej i tańcu tradycyjnym, w szczególności kujawiaku, mazurku i oberce. Ciekawe jest to, iż Chopin bardzo lubił mazurki i tworzył je od roku 1825 aż do swojej śmierci. Przykładami są Mazurek D-dur, C-dur, B-dur czy np. mazurki op 30: c-moll, h-moll, Des-dur, cis-moll.
Twórczość Chopina nie kończyła się na polonezach i mazurkach. Tworzył również walce, które były inspirowane oczywiście tańcem jednak w wykonaniu kompozytora do tańca nie służą, lecz do słuchania. Powstało ich niecałe 20 sztuk. Przykładami są Grande Valse Brillante Es-dur op. 18 lub Grande Valse Brillante F-dur op. 34 nr 3. Następnie mam ronda, a więc forma która charakteryzuje się zasadą kilkukrotnego powtarzania podstawowej myśli muzycznej, która jest przedzielona różnymi kupletami. Przykład to Rondo C-dur na 2 fortepiany op. 73. Wariacje Chopina to forma cykliczna, która polega na przetwarzaniu na różne sposoby tematu muzycznego będącego tym samym tematem wariacji. Tematy Chopin czerpał z repertuaru operowego oraz pieśniowego – głównie chodzi o utwory klasyczne, wiedeńskie. Przykładem są: Wariacje E-dur na temat niemieckiej pieśni ludowej „Der Schweitzerbub” op. posth lub Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore’a, op. posth. na 4 ręce.
Dodaj komentarz