Fryderyk Chopin – Wiosna z Chopinem

Inspiracje Fryderyka Chopina

Marzec 30, 2015 by Magda

chopin

Fryderyk Chopin wielkim kompozytorem był i jest to sprawa niepodważalna. Jednak jak każdy artysta, także on musiał skądś czerpać inspiracje do tworzenia swoich wspaniałych dzieł. Analizę inspiracji towarzyszących powstawaniu kompozycji Chopina najłatwiej oprzeć o bogatą kolekcję mazurków. Między rokiem 1825 a 1849 powstało ich 57. Za życia artysty wydano mazurki op. 6, 7, 17, 24, 30, 33, 41, 50, 56, 59 i 63. Opusy 67 i 68 wydał Julian Fontana w 1855-1856 r. Zachowało się także kilka mazurków bez przypisanych numerów opusowych.
Uważa się, że Fryderyk Chopin czerpał swoje inspiracje z trzech źródeł. Pierwszym były mazurki artystyczne, utwory, które do końca XVIII fryderykwieku cieszyły się powodzeniem wśród kompozytorów. Dla przykładu należy wskazać kompozytorkę Marię Szymanowską, która tworzyła właśnie m.in. mazurki artystyczne. Za drugie źródło uznaje się popularne śpiewy i tańce w towarzystwie, które królowały na przyjęciach i balach. Ale najważniejszym źródłem jest niewątpliwie kultura ludowa. Muzyka ludowa towarzyszyła Chopinowi od wczesnego dzieciństwa, gdy spędzając wakacje w Szafarnii przysłuchiwał się przyśpiewkom i muzykowaniu ludowych kapel. Inspiracje muzyką ludową odnaleźć można w wielu dziełach Chopina, jednak najwyraźniej ujawnia się ona właśnie w mazurkach.
Należy jednak zaznaczyć, iż u Chopina pod pojęciem mazurka kryją się elementy trzech różnych tańców ludowych, a mianowicie oberka, kujawiaka i mazura. Trójdzielne metrum, brak przedtaktów, rozdrabnianie pierwszej wartości rytmicznej i schematyczne powtarzanie cztero- ośmiotaktowych odcinków to cechy charakterystyczne dla wymienionych trzech tańców.
Mazurki Chopina łączą w sobie przeważnie cechy kujawiaka i mazura, jak na przykład w Mazurku F-dur op.33, Mazurkach B-dur i a-moll z op. 17 czy Mazurku As-dur op. 50. Rzadziej odnaleźć można połączenie mazura z oberkiem – Mazur D-dur op.33. Jednak oberki i kujawiaki to nie jedyne „dodatki”, jakimi raczył słuchaczy Chopin. W kilku utworach można odnaleźć ciekawe połączenie mazura z walcem (Mazurek As-dur op.41) czy polonezem (koda w Mazurku fis-moll op.59). Jednak połączenie tańca mazura z innymi ludowymi tańcami nie jest jedynym fryderyk-chopinelementem udowadniającym inspiracje kompozytora ludową twórczością. W wielu utworach odnaleźć można także odwołania do ludowych kapeli, gdzie powtarzały się w akompaniamencie współbrzmienia imitujące odgłosy dudów, kozła czy basu.
Mazurki Chopina są przesycone polską twórczością ludową. Część znawców uznała je za dowód na wielką tęsknotę kompozytora za Polską. Jednak inspiracje muzyką polskiej wsi można odnaleźć także w innych utworach, jak choćby w „Fantazji na tematy polskie” czy w introdukcji do „Ronda A la Krakowiak”.

Brak komentarzy »

Jeszcze nie skomentowano.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>